Nischad satsning blev succé för second hand-butik
Kan en stark inriktning på nischad affärsverksamhet vara en lösning för att få lönsamma second hand-butiker? Satsningen på butiken Sneakershyllan i Göteborg antyder det.
Anne Hultman och Filip Gren startade Sneakershyllan i november 2020 mitt under pandemin, efter att först ha drivit verksamheten som småskalig e-handel.
– Först kändes det lite läskigt. Vi räknade mycket på hur mycket vi behöver sälja och allt sådant, men så landade vi lite i det och tänkte att vi bara kör på. Man måste tro på det man gör och bara hoppas på att man löser det, säger Anne Hultman.
Affärsidén är att köpa in sneakers från privatpersoner och sälja dem i andra hand. Med tiden kom det cirkulära även att genomsyra övriga delar av verksamheten.
– Vi tänker på vilka val vi gör – vilka påsar vi använder, vilka kartonger vi har och hur vi kan återanvända saker.
– Vi lär också ut till kunderna hur man sköter om skorna så att de håller länge och behåller värdet. Sköter man om dem ordentligt går det till och med att sälja tillbaka dem till oss senare, säger Anne Hultman.
Affärerna går nu så bra att man flyttat till en större lokal i Göteborg och man har även öppnat en butik i Stockholm.
Läs mer: Nischad idé var nyckeln till succé för Sneakershyllan
Senaste kommentarer