Konsumtionsrapporten

Vad driver människor till att välja hållbart, och vad håller dem tillbaka? Den frågan står i centrum för det långsiktiga arbetet som Science Park Borås bedriver genom sina årliga konsumtionsrapporter.

Sedan 2019 har Science Park Borås, oftast i samarbete med Kairos Future, CircularHub och Textile & Fashion 2030, tagit fram återkommande rapporter som kartlägger konsumenters syn på hållbarhet, klimat och framtida livsstilar. Syftet? Att ge företag, beslutsfattare och innovationsmiljöer rätt kunskap för att våga ställa om i rätt riktning, vid rätt tillfälle.

Konsumentinsikt som motor för omställning

Rapporterna bygger på ögonblicksbilder från det aktuella året och varierar i metod, från AI-baserade analyser av sociala medier till djupintervjuer och enkätundersökningar. Tillsammans ger de en nyanserad bild av hur konsumenter resonerar kring klimatansvar, cirkulär ekonomi och hållbara val.

De visar också på komplexiteten i konsumtionsbeteenden. Ibland finns en stark framtidstro och vilja till förändring, ibland oro, skuld eller passivitet. För företag är denna kunskap avgörande för att förstå när och hur man bör erbjuda cirkulära lösningar som konsumenter faktiskt är mottagliga för, oavsett om det handlar om återbruk, tjänstefiering eller nya affärsmodeller.

Ett strategiskt verktyg för hållbar innovation

För att lyckas med den gröna omställningen krävs mer än teknik och policy, det krävs förståelse för människan. Här fungerar konsumtionsrapporterna som ett konkret och strategiskt verktyg för företag som vill skapa affärsmodeller i linje med en cirkulär ekonomi. När insikten om konsumenternas drivkrafter ökar, ökar också modet att satsa hållbart.

”Det finns ett fönster för cirkulära erbjudanden men det måste öppnas i rätt ögonblick. Rapporterna hjälper företag att se när det är dags.”
– Erik Valvring, innovationsstrateg, Science Park Borås

Alla rapporter om hållbar konsumtion

Sedan starten som initierades av Västra Götalandsregionen har flera rapporter släppts under olika teman och med olika metoder, alla med målet att belysa konsumentens roll i omställningen:

Kontakta oss

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *