oksana mont

Osund ”returkultur” gör att varor för 220 miljarder förstörs varje år

oksana mont
Oksana Mont, professor i hållbar konsumtion vid Lunds universitet.

Varje år hamnar stora mängder varor som köpts via e-handel och sedan returnerats på soptippen eller bränns upp. Det handlar om kläder, elektronikoch andra slags varor för 220 miljarder kronor som destrueras globalt sett, för att e-handeln ser det som det billigaste sättet att bli av med dem. Det visar en ny studie.

En av författarna till studien är Oksana Mont, professor i hållbar konsumtion vid Lunds universitet. Hon menar att det uppstått en ”returkultur” i samhället, som innebär att antalet konsumentprodukter som returneras i världen har ökat explosionsartat.

”Detta kan tillskrivas en rad faktorer, såsom den ökande populariteten av hemleveranser, returrätter som är gratis för konsumenten och förekomsten av produkter av låg kvalitet som inte motsvarar konsumenternas förväntningar”, skriver hon tillsammans med ytterligare tre forskare bakom studien, Hedda Roberts, Leonidas Milios och Carl Dalhammar, i Aftonbladet.

Vinsten som styr

Att fenomenet växt sig så stort trots att många företag pratar om hållbarhet och koldioxidneutralitet, är att det fortfarande är vinsten som styr. Att hantera returer är dyrt för e-handlarna. Ju billigare varan är desto mindre lönar den sig att hantera.

Det handlar om allt från att personal måsta granska returnerade varor för att se om det är i funktionsdugligt skick, till att företagen är rädda för att om de släpper varorna till andrahandsmarknader, kommer det att devalvera deras varumärke eller minska nyförsäljningen. I många fall har välgörenhetsorganisationer heller inte alls kapacitet att ta emot så stora mängder varor som det handlar om.

Ytterligare faktorer som försvårar är hälso- och säkerhetsbestämmelser, och produktsäkerhetsansvar.

Vad kan man då göra för att lösa det växande problemet med produktförstöring?

Enligt forskarna handlar det dels om att öka konsumenternas medvetenhet om den verkliga kostnaden för att returnera varor, till exempel genom ett obligatoriskt krav på märkning på returförpackningar där man upplyser om detta. Ett annat förslag är att beskatta kundernas returer, eller åtminstone lagstifta bort gratis returnering.

Läs mer om studien i Sciene Direct

Läs debattartikeln: Köpen du returnerar hamnar på soptippen