Var fjärde ung kvinna i generation Z väljer hellre second hand eller vintage, än att handla nytt. Något som ger en annorlunda bild än den gängse att Gen Z-tjejer helst handlar fast-fashion.
Enligt undersökningen är det främst kvinnor i Generation Z och Millennials, det vill säga i åldrarna 16 – 25 respektive 26 – 41 år, som är öppna för att köpa kläder på second hand. Var fjärde anger second hand eller vintage som det främsta valet och hela åtta av tio säger att det ligger inom deras preferensram.
Däremot är begagnat-trenden inte lika stark bland yngre män. I åldersgruppen 16 – 25 år är det 14 procent som helst handlar second hand och i åldersgruppen 26 – 41 år är det 12 procent. Ännu sämre ställt är det med intresset i Generation X och så kallade Boomers – där endast 5 procent föredrar second hand.
Siffrorna är hämtade ur en Sifo-undersökning som är beställd av förvaringsföretaget Elfa.