Alla kläder har en negativ miljöpåverkan. Därför är livslängden en av de viktigaste faktorerna för en mer hållbar klädkonsumton. Det sade Christiane Dolva, hållbarhetschef på Fjällräven, då hon nyligen medverkade på eventet Next Textile i Borås.
– Det är ofrånkomligt att alla kläder vi tillverkar påverkar miljön negativt. Därför är användarfrekvensen viktigt. Ju längre ett plagg används desto mer hållbar blir det, sade Christiane Dolva, som medverkade vid eventet på videolänk.
Med vad krävs då för att få kunden att acceptera att använda ett plagg under lång tid? Finns det en marknad för långlivade plagg i en tidsera av fast fashion?
– Absolut, menade Christiane Dolva. Men för att lyckas sälja långlivade kläder är funktionaliteten och designen avgörande. Om ett plagg är funktionellt och hållbart, så ökar sannolikheten för att kunden vill behålla det länge. Om plagget dessutom har en tidlös design, är chansen större att det skapar en emotionell koppling som gör att du vill behålla det länge. Pålitlighet och äkthet skapar också lojalitet.
Ogillar konsumtion
På Fjällräven ogillar man att använda ord som konsument och konsumtion.
– Vi vill inte att våra kläder ska konsumeras, vi vill att de ska användas. Om kunden börjar skapa känslomässiga band till vissa plagg, så kan det bli ett ekosystem för hela garderoben, sade Christiane Dolva.
För att förlänga livslängden har Fjällräven byggt ett nätverk med butiker som erbjuder lagning av plagg, ryggsäckar, tält och annat i sortimentet. Kunder kan även köpa reservdelar.
Varnar för återvinning
Christiane Dolva varnade också för att lita för mycket på textilåtervinning som en problemlösare för modebranschen.
– Låt inte återvinning bli en ersättare för behovet av att de som varor sätts på marknaden är hållbara, sade hon.
På Fjällräven ser man hellre att man har lojala kunder som fortsätter köpa bolagets produkter än att sträva efter tillväxt.
– Vi vill att det vi gör ska hålla i ett längre perspektiv och då kan inte kortsiktig tillväxt vara ett självändamål.