Skip to content

Upcycling av överproduktion testas i DO-tank Center

Med fokus på̊ upcycling kopplat till ett eget varumärke vill Julia Jungman, entreprenören och grundaren av Sucre Design Studio, komma till rätta med överproduktion i modebranschen. Genom Circular Hub får Julia tillgång till labbet i DO-tank Center där hon kan testa sina idéer.

Sucre står för sustainable creative work. Företagets största fokus är hållbarhet och modebranschens utmaningar, men med en lekfullhet och positivitet. Just nu är fokus på̊ upcycling, men det finns många problemområden i modebranschen så Julia vill inte begränsa verksamheten till enbart ett område.

– Jag vill vara del av en större förändring. Mitt mål och min bakgrund har bakats ihop till Sucre, säger Julia.

Julia är i grunden mönsterkonstruktör och har arbetat med inriktning på̊ fritidskläder. Hon har också̊ en Fil.kand. i statsvetenskap och har tidigare drivit ett bolag som utvecklade sömnadsmönster.

– Jag är en obekväm medlem av modebranschen. Jag har jobbat inom mode, det är mitt intresse, men jag har också̊ märkt att det är en trasig bransch med många problemområden. Efter min föräldraledighet kunde jag inte rättfärdiga för mig själv att vara en del av den utan vill istället bygga upp något som hjälper till att lösa problemen. Då väcktes idén till Sucre, berättar Julia.

I arbetet med Sucre får Julia hjälp med att utveckla sin affärsidé genom Borås INK. Det var också genom Borås INK Julia kom i kontakt med Circular Hub och upptäckte innovationsmiljön DO-tank Center. Genom stöd från Circular Hub får Julia möjlighet att testa sina idéer i DO-tank Centers maskinpark och skapa designexempel som senare kan användas vid presentation av Sucre och dess erbjudande.

Det finns idag flera företag som testar olika typer av produktion inom upcycling och remaking. Det som gör Julias affärsidé́ unik är att upcycling kan tillämpas storskaligt när man använder modebranschens överproduktion, och att plaggen sedan säljs under ett eget varumärke.

– De upcyclade kläderna kommer skapas med ett helt eget estetiskt uttryck och bli ett eget varumärke, berättar Julia.

Vill lösa överproduktionen – företagens skamfläck

Affärsidén bygger på̊ att genom upcycling hjälpa varumärken lösa problemet med överproduktion. I modebranschen handlar mycket om samarbeten och att komma in på̊ rätt ställen. Att få till samarbeten som handlar om att lösa överproduktion, en skamfläck som bolag helst inte vill prata om eller erkänna att det finns problem, är inte lätt. Samtidigt är överproduktion en börda för företagen och med allt högre krav på̊ transparens i alla produktionsled kan de inte längre blunda för det. De måste göra något åt överproduktionen.

– Om det då dyker upp en aktör med en lösning som är win win för alla så har de inget att förlora på̊ det, säger Julia.

Läs mer om Julias samarbete med Borås INK här.


Du måste godkänna