F/ACT Movement nu på nationell nivå

Nu ska minst 60 privatpersoner delta i en stor modeutmaning med endast cirkulär konsumtion. Under de kommande nio månaderna ska projektet F/ACT Movement tillsammans med kommuner och företag stötta de så kallade f/activisterna till att uppdatera sina garderober på mer hållbara sätt. Projektet drivs av Göteborgsregionen (GR) och Science Park Borås.

En f/activist är en modeintresserad person som vill använda sitt intresse som en aktiv handling till att minska sitt klimatavtryck. Under 2019 genomfördes ett lyckat pilotprojekt med tio stycken f/activister i Västra Götaland. Nu skalar projektet upp till nationell nivå med stöd från Naturvårdsverket och Västra Götalandsregionen. Genom sju kommuner (Borås, Gotland, Karlstad, Linköping, Luleå, Stockholm, Umeå) med mellan 6 – 11 deltagare i varje kommun, deltar svenska konsumenter i utmaningen och kommer med hjälp av experter lära sig om cirkulär konsumtion och hur de enkelt kan bygga en hållbar garderob.

Under hela processen ska f/activisterna sprida sin resa på sociala medier, med fokus på Instagram. Och på så sätt inspirera fler konsumenter till mer hållbar klädkonsumtion.

Viktigt med kunskap och sammanhållning

De fyra första månaderna får f/activisterna delta på månadsträffar med olika teman: aktivera garderoben, styling, stil och secondhand, uppdatera och pimpa, samt vårda och laga. På varje träff hålls föreläsningar och workshops av välkända profiler och experter och f/activisterna sitter i en så kallad ”F/ACT-ring” där de delar med sig av sina erfarenheter.

– Under pilotprojektet upptäckte vi att F/ACT-ringen var väldigt viktig för f/activisterna. Mode är ju så mycket mer än bara kläder. Det är identitet, grupptillhörighet och kultur. Så att ändra sina vanor och sin konsumtion är mycket av en inre resa som behöver delas med andra. F/activisterna blev en del av ett ”community” och det ligger en enorm styrka i att känna tillhörighet, inspirera och göra saker tillsammans. Jag är säker på att detta var en bidragande nyckel till att de fortsätter att konsumera hållbart, säger Gudrun Bonér, projektledare F/ACT Movement och ansvarig för f/activisterna.

”Kan inte se golvet i min klädkammare”

Åsa-Hanna Nordenmark är en av de nya f/activisterna. Hon berättar att hon är förväntansfull och ser fram emot att ändra på sina vanor.

– Jag sökte till F/ACT Movement för att jag inte kan se golvet i min klädkammare, men ändå vill jag handla nya klänningar. Jag vill få nya verktyg till att förändra mitt konsumtionsbeteende, min syn på kläder som sliter på jorden och människorna. Det känns svårt att bli f/activist då jag redan nu sörjer mellandagsrean, men jag är också pepp!, säger Åsa-Hanna Nordenmark.

Digital rörelse

Efter de fyra första månaderna fortsätter utmaningen digitalt, framför allt på Instagram, där de kommer att få testa olika månadsutmaningar. F/activisterna blir på sätt och vis ambassadörer för hållbart mode och ska inspirera sina följare om remake, uthyrning, secondhand, vård och lagning av plagg, klädbyten och andra hållbara modealternativ. Instagram valdes som huvudsaklig sociala medie-plattform för projektet för att budskapet om den hållbara garderoben ska ge ringar på vattnet och enkelt kunna spridas till andra konsumenter.

– Naturvårdsverket har valt att bidra till en nationell uppskalning av F/ACT Movement, för att nå ut till fler konsumenter i hela Sverige. Vi ser fram emot ett spännande samarbete, inte minst på Instagram där vi kommer att dela lustfylld inspiration och djupare insikter om hur man på ett enkelt, konkret och roligt sätt kan bidra till en mer hållbar planet, säger Rebecca Uggla, Naturvårdsverket.

F/ACT Movement kompletterar satsningen #textilsmart som är ett regeringsuppdrag där fakta om textiliers miljö- och hälsopåverkan ska förmedlas tillsammans med handfast tips och råd på hur konsumenter genom mer medvetna val kan göra skillnad.

Läs mer om F/ACT Movement här.