Skip to content

Lyft din kommunikation med Storytelling

AffärsmodellMarknadsföring
När du på ett engagerade sätt kan förklara värdet av din innovation, tjänst eller produkt, kommer människor att minnas ditt budskap och berätta för fler. Men vad kan du berätta? Och hur strukturerar man en fängslande berättelse som upplevs naturlig i tal och skrift?

Under ett digitalt lunchseminarium, arrangerat av ASSAR Industrial Innovation Arean i Skövde, blev deltagarna guidade genom verktyget Storytelling av föreläsaren Ulrika Nybäck.

Storytelling är ett viktigt verktyg när du vill utforma en berättelse som griper tag. En struktur som fungerar oavsett om du ska förbereda ett säljsamtal, leda en presentation eller om du vill väcka intresse i ett mejl eller ett pressmeddelande.

Ulrika Nybäck är en av Nordens främsta experter inom Storytelling.

VARFÖR?

Fängslande berättelser får oss att minnas och agera

Varje dag översköljs vi av tusentals budskap. Vi orkar inte ta in alla, därför letar vår hjärna (de delarna av hjärnan som funnits längst) efter budskap som handlar om vilka aktörer som kan skydda oss och vilka som kan hjälpa oss utvecklas och bli bättre, en överlevnadsfunktion som kallas Survive and Thrive.

Därför minns vi fängslande berättelser
  • Storytelling hjälper hjärnan att se bilder (som en film). Vi får en röd tråd att följa, vilket gör att vi minns bättre och längre.
  • Storytelling väcker känslor – och upplevelser som är kopplade till känslor minns vi bättre och länge. Hela 22 gånger bättre, enligt Jennifer Aaker, professor i marknadsföring vid Stanford Graduate School of Business.
  • Storytelling ger oss möjlighet att beröra fler sinnen och ju fler sinnen som vi lyckas beröra (men var varsam, gödsla inte), desto bättre minns vi dina budskap.

VILKA?

Det här utmärker ledare som vi minns

Vi flödade igenom ett antal välkända ledare (Elon Musk, Oprah Winfrey, Greta Tunberg och Petter Stordalen) och ni deltagare fick svara på varför vi minns dem.

Några av svaren blev:
  • De är relevanta.
  • De pratar så att vi förstå.
  • De engagerar och (ibland) provocerar.
  • De vågar berätta om motgångar och misslyckanden.
  • De använder själva storytelling eller når så spektakulära resultat att andra berättar om dem.

VAD?

Identifiera teman och idéer som berör!

Vision, vardag och utmaningar är tre exempel på teman som får människor att reagera och agera.

  • Dela berättelser som handlar om vad du (ni) vill förändra och förbättra med era idéer, tjänster, produkter och (eller) forskning.
  • Visa och dela med dig av vad som händer i din vardag. Vad ni utvecklar, producerar, vilka ni möter etc.
  • Motgångar som lett till värde. Fundera på vilka motgångar som du och dina kollegor mött som lett till stort värde för era kunder.

Det finns självklart (många) fler teman att jobba med för att hitta berättelser som engagerar. Ta alltid avstamp i verksamhetens mål, när du kartlägger ”Vad behöver jag berätta”.

HUR?

Så blir dina berättelser mer engagerande!
Två dramaturgiska modeller

Ulrika Nybäck gick igenom två dramaturgiska modeller. Den klassiska och alltid aktuella Freytag’s pyramid (Gustav Freytag) och Valen, en nutida modell där snärten (stjärtfenan) är utvecklad för att väcka intresse i de digitala kanalerna.

Besvara dessa frågor, så blir dina berättelser mer engagerande!
  • Vad är kärnan i berättelsen?
  • Hur ser huvudpersonens kamp ut?
  • Vad blev lösningen eller värdet efter kampen?
  • Förändras huvudpersonen av kampen? Utvecklas tjänsten eller produkten?
  • Vilket värde uppstår efter kampen? Vad förändras? Vem, vilka förändras?
  • Kan du använda några av dina fem sinnen för att förstärka närvaron?
  • Finns ett starkt Varför, en drivkraft eller vision?
  • Inledningen: Variera en kraftfull snärt med en mer stämningsfull start (pyramiden).
  • Knyt ihop och fundera på hur du kan bjuda in, call to action.

Slutligen vill jag skicka med några förslag på hur du kan fortsätta att arbeta med Storytelling för att lyfta och stärka din verksamhet.

Fortsätt berätta!
  • Din verksamhets varumärke består av tusentals berättelser som sprids av dig själv, dina medarbetare, kunder, partners och medborgare. Att använda Storytelling på ett initierat sätt gör att du är med och påverkar vad som berättas.
  • Transparent och genuin. De ledare som vågar berätta om visionen, målen, motgångarna, lärdomarna och framgångarna på ett genuint sätt, de blir (är) de människor som vi minns bäst.
  • Låt medarbetarna och kunderna berätta! Uppmana medarbetare, kunder och partners att berätta om er vardag, hur det är att jobba hos (eller med) er. Om idéer, innovationer, framsteg och motgångar som lett till utveckling.
Rusta dig med uthållighet och nå mätbara resultat

Sist men inte minst. Det finns inte en berättelse om din verksamhet. Det finns hundratals, kanske tusentals. Om du varje vecka planerar vad du ska berätta och rustar dig med uthållighet; då kommer du att nå mätbara resultat i form av ökad försäljning, ett starkare varumärke och du blir intressant för de främsta talangerna.


Du måste godkänna