Ladda ner beskrivning och bild som högupplöst pdf via vår medlemsarea >
Du kan också klicka på bilden ovan och spara den som bild.
Vad går det ut på?
Metoden går ut på att underlätta att beskriva ett cirkulärt erbjudande till kund. Genom att starta i kundens behov säkerställer man att det finns en matchning mot ett specifikt kundsegment.
När ska det användas?
Metoden passar när man har svårt att formulera vad det cirkulära erbjudandet egentligen består i.
Vem ska vara med?
Affärsutvecklare, VD, hållbarhetsansvariga, produktansvariga och kundansvariga men även andra som har insikt och engagemang att bidra i processen för ökad hållbarhet och cirkularitet.
Hur går det till?
- Beskriv de olika blocken i cirkeln med utgångspunkt i kundens behov. Arbeta från höger till vänster
- Försök att hitta lösningar på kundens upplevda problem och försök uppfylla kundens önske- och idealsituation
- Paketera dessa lösningar i tydliga beskrivningar
- Avsluta med att beskriva miljövinsterna
Tips – att tänka på
- Var noga med att beskriva vem kunden är, t.ex. genom att utgå från rapporten om framtidens hållbara konsumenter
- Låt inte kundens önskesituation bara vara en invertering av kundens problem. Försök beskriva något som inte är problem men kunde vara bättre
Övrigt
Ladda ner Circular-Value-Proposition-Canvas som högupplöst pdf och beskrivning på hur du använder den via vår medlemsarea
(medlemsskap är kostnadsfritt)
Läs mer om övriga metoder och verktyg
Har du frågor om denna metoden så kontakta oss gärna