Circular Zoom-out

Ladda ner beskrivning och bild som högupplöst pdf via vår medlemsarea >
Du kan också klicka på bilden ovan och spara den som bild.

Vad går det ut på?

Metoden går ut på att ”zooma ut” sig från alla projekt för att förstå hur befintliga hållbarhetsaktiviteter kan växlas upp till en lönsam strategi för cirkulär ekonomi. Syftet är att förstå sammanhanget för hållbarhetsprojekt och att hitta saknade pusselbitar och en strategi mot att integrera hållbarhet på allvar i verksamheten. Resultatet kan bli ett underlag för en cirkulär strategi.

När ska det användas?

Metoden används ofta som start för att rama in de cirkulära initiativ man genomfört och för att få fokus på viktiga delar för att skapa ett äkta cirkulärt flöde.

Denna metod kan med fördel följas upp med metoden ”product looping” eller ”circular business model canvas”

Vem ska vara med?

Alla kan vara med. Hållbarhetsansvariga, produktansvariga, VD men även andra som har insikt och engagemang att bidra i processen för ökad hållbarhet och cirkularitet. Ju fler perspektiv, ju rikare bild.

Hur går det till?

  1. Använd mallen för att diskutera på vilket sätt en cirkulär loop kan skapas
  2. Beskriv huvudstegen utefter den cirkulära bilden, Använd vägledningen om det passar
  3. Placera in era nuvarande hållbarhetsaktiviteter
  4. Beskriv problem och hitta idéer på vad ni skulle kunna göra för att lösa dem
  5. Beskriv slutsteget (end of product)

Tips – att tänka på

  • Tänk på processen som en produkt-resa (Cradle to Cradle)
  • Påpeka att det handlar om en ut-zoomning för att se helheten
  • Mallen kan med fördel ritas upp på Stor White Board/blad på bord
  • Fokusera på det som gör det möjligt med återflöden
  • Fokusera på var kompetens kring det cirkulära finns/byggs upp
  • Skapa idéer utifrån möjligheter som skapas

Övrigt

Ladda ner Circular-Zoom-out-Canvas som högupplöst pdf och beskrivning på hur du använder den via vår medlemsarea
(medlemsskap är kostnadsfritt)

Läs mer om övriga metoder och verktyg

Har du frågor om denna metoden så kontakta oss gärna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *