Brittiska designkonsultföretaget Dodds & Shute rankar leverantörerna i sin omfattande portfölj. Sju svenska möbelföretag finns med bland rankingens topp-10.
Svensk möbelindustri är världsledande ifråga om hållbarhet. Det är en slutsats som kan dras av en rapport från det ansedda brittiska designkonsultföretaget Dodds & Shute. I undersökningen som grundas på Dodds & Shutes omfattande leverantörsportfölj kommer sju av de tio mest hållbara internationella varumärkena från Sverige, med Edsbyn på första plats. Och – även när det gäller andra hållbarhetsaspekter rankas Sverige överlägset ”bäst i klassen”. Detta skriver TMF i ett inlägg på sin hemsida.
Svensk möbelindustri har – tillsammans med Trä- och Möbelföretagen (TMF) – under lång tid arbetat med hållbarhetsfrågorna, vilket bl a sker med märkningssystemet Möbelfakta, men även via internationella nätverk. Sveriges hållbarhetsanseende som möbelnation har även framkommit i europeiska studier (av undersökningsföretaget CSIL) det senaste decenniet.
– Genom ett idogt arbete under flera decennier, exempelvis genom miljömärkningssystemet Möbelfakta och på senare år engagemang i cirkulär ekonomi, har svenska möbelföretag lyckosamt lyft hållbarhet som en konkurrensfördel. Detta är oerhört viktigt för den framtida utvecklingar där vår industri kommer att bidra till att uppfylla de globala hållbarhetsmålen, säger Robin Ljungar, TMF:s hållbarhetschef.
Med Dodds & Shute:s rapport kommer nu ytterligare bekräftelse på att svenska möbelföretag fortsatt har en frontposition globalt.
Enligt undersökningen bland Dodd & Shutes leverantörer kommer sju av de tio mest hållbara internationella varumärkena från Sverige, med Edsbyn på förstaplats. Minus Tio följer som tvåa, före det tyska företaget Zeitraum, den högst placerade icke-svenska tillverkaren. Men även Flokk (fyra), Johanson Design (femma), Lintex (sexa), Baux (åtta) och Lammhults (nia) kvalar in på topp-10 på listan.
I sin rapport granskade Dodds & Shute samtliga varumärken de köper från genom att fråga dem om deras hållbarhetspolicy, inköp av material, produktionsmetoder och produktionsplatser, sysselsättningspolitik samt innovation där varje varumärke kunde nå maximalt 100 poäng. Svenska varumärken landade i genomsnitt på 92 jämfört med 82 för Tyskland, 69 för Storbritannien, 68 för Italien 68, 67 för Spanien samt 65 för Danmark.
Totalt svarade 110 varumärken på granskningen, som inleddes 2018.