Zalando blir första e-handelsplattformen att lansera en större satsning på second hand.
Zalando inför en ny kategori på sin e-handelssajt – Pre-owned – där kunder både kan köpa och byta in begagnade varor.
– Intresset för pre-owned-mode är stort, i synnerhet bland millenials. Samtidigt saknar kunderna en enkel och tillförlitlig tjänst där de kan byta in de artiklar som de gärna byter vidare för att förlänga produkternas livslängd, säger Torben Hansen, chef för recommerce hos Zalando.
Processen går till så att kunden laddar upp en bild på plagget på sitt Zalando-konto och får ett priserbjudande, som kan accepteras eller avslås. Om kunden accepterar erbjudandet får denne välja mellan ett presentkort hos företaget eller att vara med och bidra till olika välgörenhetsprojekt. Zalando förbehåller sig att endast köpa in kläder som är i nyskick utan synliga tecken på användning.
Satsningen lanseras först i Tyskland och Spanien. I oktober ska satsningen breddas till Belgien, Frankrike, Polen och Nederländerna. Om den slår väl ut kommer den lanseras på samtliga Zalandos marknader.
Zalando lovar vidare att leverera alla begagnat-beställningar med plastfria förpackningar i återvunnet material. Till 2023 har bolaget satt ett mål att förlänga livslängden på 50 miljoner artiklar och eliminera engångsplast.
Läs mer om arbetet på Zalandos hemsida.