Den bästa garderoben är den du använder – det säger Lin Kowalska som skapat Popswap – en bytesapp för kläder och en satsning som ska bidra till ett mer medvetet konsumtionsmönster.
Känslan att inte ha något att ta på sig – trots att garderoben är full. Det var ur den appen Popswap föddes. Visionen är att fler ska se värdet i det de faktiskt har och att det går att ha en uppdaterad garderob utan att för den skull alltid själv köpa nytt.
I Popswap lägger användarna upp bilder på plagg som är tillgängliga för byten och kan samtidigt bläddra i andras garderober för att kanske få till ett byte. Sedan lanseringen i slutet av augusti förra året har 15.000 användare anslutit sig.
Enligt Lin Kowalska handlar det om att skapa en digital överblick över det man faktiskt har, men också om att öka medvetenheten om värdet i kläderna, att öka deras livslängd och att se till att de plagg som är i omlopp också används.
– De kläder du inte använder kanske någon annan kan ha glädje av, säger Lin Kowalska.
Större medvetenhet
Philip Warkander, doktor i modevetenskap på Lunds universitet, tror att en större medvetenhet om konsumtionens baksidor ligger bakom det ökade intresset för Popswap och liknande tjänster.
– Man brukar säga att 80 procent av kläders totala klimatpåverkan sker under produktionsfasen. Är man flera som delar på samma plagg får man ned klimatpåverkan, säger han till TT.
För att få ned klimatpåverkan på allvar krävs dock att modebranschen i sig förändras. Philip Warkander noterar att företagen börjat laborera med exempelvis lånegarderober, men fortfarande i så liten skala att det inte är märkbart i deras ekonomi.
Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen och Konsumentverket har under 2018 och 2020 genomfört två konsumentundersökningar. De visar att det på två år skett förändringar i attityder och kunskap om textiliers miljö- och klimatpåverkan, samt hur man själv kan agera för att minska denna.
Andelen konsumenter som uppger att de ibland handlar begagnat har ökat från 36 till 40 procent. 27 procent anger att de redan lånar, delar eller hyr kläder, en ökning från 22 procent.