E-handelsreturer som går direkt till nästa kund utan onödiga transporter, lagerhållning och ompackningar. Det är det nystartade bolaget Turnr:s affärsidé. Ett pilottest som pågått under året visar att både e-handelsbolag och kunder är beredda att anamma konceptet.
Turnr grundades 2020 med ambitionen att göra e-handeln mer cirkulär och lösa några av e-handelns stora problem: last mile delivery och den kostsamma hanteringen av returer.
Idag färdas klädesplagg som kunder returnerar ibland hundratals mil, innan de kommer till ett lager där de ska packas om och skickas vidare innan de åter blir tillgängliga för försäljning.
En hantering som kostar e-handelsbolagen stora pengar. Dels i fraktkostnader och kostnader för ompackning och lagerhållning, Men också för att plaggen som returneras inte blir tillgängliga för nya kunder förrän efter fyra-fem veckor.
Turnr löser i ett slag alla dessa problem och gör samtidigt returhanteringen mer cirkulär.
Istället för att skickas tillbaka till ett lager går den returnerade varan direkt till en ny kund. Ompackningen sköts av kunden själv och paketet tas med av ett tidningsbud från Premo, som plockar upp det under sin morgonrunda. Efter ett par dagar landar paketet hos nästa kund i närområdet. Även den leveransen sköts av tidningsbudet.
Det sparar stora pengar för e-handelsbolagen som snabbt kan få plaggen säljbara igen och minska sina frakt- och lagerkostnader. Totalt kan det handla om 150 till 250 kronor för ett plagg.
Pilottest
Ni har haft igång pilotprojektet med en influencer-plattform i Storstockholms-området under året, hur har det gått?
– Helt klart över förväntan. Kunderna är väldigt nöjda utan ett enda klagomål. Knäckfrågan, som både vi och e-handelsbolagen funderat på, är just om kunderna klarat att sköta returpackningen på ett så bra sätt att den nya kunden är nöjd. Men det har visat sig fungera jättebra, berättar Daniel Mattebo som tillsammans med Linus Robertsson grundat Turnr.
Under testperioden har över hälften, 56 procent, av alla returer till influencer-plattformen fått nya köpare utan att behöva skickas tillbaka.
Om konceptet lanseras i full skala med stora e-handelsaktörer beräknas det kunna minska returtransporterna med upp till 95 procent.
Insats för miljön
– På e-handelsplattformen kan kunderna se att de köper en vara som varit ute hos en annan kund och få upp till 30 procents rabatt. Kunderna som packar om och returnerar varorna är också nöjda med att de kan göra en insats för miljön.
I ett nästa steg ska konceptet lanseras i större skala både i Sverige och Norge.
– Vi har presenterat lösningen för flera stora bolag som arbetar med e-handel för kläder, bland andra H&M, Zalando och Boozt och mottagandet har varit positivt. Vi räknar med att några av e-handelsbolagen ska börja använda tjänsten i höst eller senast januari nästa år, då bolagen både ser och förstår värdet utifrån ett miljö- och kostnadsperspektiv, säger Daniel Mattebo.