Circular Hub bjuder regelbundet in till inspirationsdagar för möbel- och inredningsbranschen. I september arrangerade vi en dag för att sprida kunskap kring hur en marknadsför sitt miljömässiga hållbarhetsarbete på bästa sätt.
Vi har summerat experternas bästa tips från dagen:
- Gör de globala målen till en lokal business. Välj ut de hållbarhetsmål som stämmer bäst redan nu i ditt företags arbete. Under varje mål finns en lista på punkter som är lätta att ta till sig.
- Involvera kunderna i hållbarhetsarbetet. Vad kan ditt företag göra tillsammans med kunden för att uppfylla någon av de 13 hållbarhetsmålen?
- Tala om hur ni jobbar med hållbarhet internt och vad det betyder för ert företag. Kanske finns en policy för att göra alla jobbresor med tåg? Var inte rädd att berätta för omvärlden om det.
- Använd hållbarhetsrapporten, där finns en guldgruva som är bra att vara transparent med. Lägg till exempel med den i årsrapporten.
- Paketera budskapen omsorgsfullt. Kommunicera sådant som du själv skulle vilja veta. Tänk på att emotionella budskap engagerar mer.
- Kom igång direkt. Allt behöver inte vara 100% klart och perfekt!
Circular Hub hjälper möbelföretag stärka sin marknadsföring
Under inspirationsdagen genomfördes en workshop om att kommunicera hållbarhet där frågorna kan ligga till grund för företagets kommande marknadsföringsarbete. Workshopen kan genomföras med flera av medarbetarna på företaget och möjlighet finns att göra den via videokonferens. Frågorna genomförs i ett digitalt verktyg och lyfter kunskapen om hur och vad man som litet eller medelstort företag kan göra för att förstärka sin marknadsföring kring hållbarhet.
- För vem: Små och medelstora företag inom möbel- och inredningsbranschen.
- Tidsåtgång:Cirka 2 timmar.
- Kontakt: Hör av dig till Cecilia Karlsson för att få veta mer.