Exempel på cirkulära modeinitiativ som visar svarta siffror

På senare år har det startats många cirkulära initiativ inom modebranschen. De flesta av dem har haft svårt att visa svarta siffror, men en brittisk studie visar på två undantag.

Det ena företaget som tas upp i studien är outdoor-märket FW. Deras initiativ gick ut på att erbjuda kunderna att få kläder som de reklamerat, lagade, istället för att de skulle returneras och bytas ut eller att köpet skulle gå tillbaka. På så sätt minskade FW sina garantikostnader kopplade till returer med 60 procent under de två år som den nya garantipolicyn provades.

Det andra företaget var e-handelsplattformen Farfetch som provade att låta sina kunder att sälja sina designerhandväskor via deras plattform och sedan donera en del av de pengar som kom in på försäljningen till valfritt ändamål.

Enligt det brittiska cirkulära nätverket Relondon som står bakom rapporten, finns det idag ett så stort antal möjliga cirkulära affärsmodeller, att det inte bör vara något problem för de företag som verkligen vill, att hitta en lösning som de kan få lönsamhet i.

Hämta rapporten här

Kontakta oss gärna om du vill förstå hur du kan arbeta för att utforska cirkulära affärsmodeller

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *