Välkommen till en workshop där du går från teori till praktik. Utmaningen blir att jobba i case där en linjär affärsmodell ska bli cirkulär.
Du får med dig kunskap om cirkulär ekonomi, tankesätt, steg och möjligheter för att utveckla en cirkulär affärsmodell utifrån olika cirkulära aspekter så som; tjänster och cirkulära system, strategisk utveckling, lönsamhet, konkurrenskraft, hållbar konsument och positiv & negativ påverkan utifrån affärsmodellen. Du kommer arbeta i grupp utifrån ett givet case. Efter workshopen få du med dig lösningar och tankesätt från de andra grupperna. Dagen ger dig nya konkreta tankesätt att ta med dig hem till din egen verksamhet. Observera! Fokus på workshopen handlar om möjligheterna i det cirkulära systemet. Det är inte produkten i sig som är viktig i denna workshop utan det cirkulära systemet och vilka möjligheter som finns att nå en cirkulär affärsmodell. När: Onsdagen den 5 maj, kl 08:45-12:00. Sista anmälningsdag: Tisdagen den 4 maj, kl 15:00. Var: Digitalt via ZOOM Om workshoppen Vi kommer jobba med Cirkulär Business Model Canvas, en variant av verktyget Business Model Canvas, utvecklad av bland annat Tobias Jansson, på uppdrag av Tillväxtverket. Rutorna innehåller listor som styr användaren mot att tänka cirkulärt och utveckla cirkulära affärsmodeller. Dessutom finns ett tillägg, rutan ”Påverkan” som är designad för att analysera en affärsmodells positiva och negativa påverkan på planet och samhälle. För vem? Workshopen vänder sig till dig som är eller blir medlem i Circular Hub och som är intresserade av att skapa cirkulära affärsmodeller. Circular Hub vänder sig i första hand till företag inom mode, textil-, möbel-, och inredningsbranschen. Är du inte medlem ännu? Teckna ett kostnadsfritt medlemsskap härWebbinariet arrangeras av Circular Hub. Circular Hub finansieras främst av Europeiska regionala utvecklingsfonden och Västra Götalandsregionen och drivs i samarbete med IDC West Sweden AB. Circular Hub är en källa till kunskap och förståelse kring cirkulär och hållbar ekonomi. Utgångspunkten för vårt arbete är omställningen mot en cirkulär ekonomi med nya affärsmodeller, cirkulära produkter och en växande insikt. Med Agenda 2030 för ögonen hjälper vi företag inom mode- textil- och möbelindustri som vill ställa om till cirkulära affärsmodeller.