Fullt hus på eventet ”Bäst i Sverige på cirkulära affärer?”

Den 10 oktober arrangerades ett fullsatt event inom cirkulär ekonomi i Do-tank Center i Borås. Eventet arrangerades av Science Park Borås och Smart Textiles tillsammans med Västra Götalandsregionen. Do-tank Center fylldes av ett stort antal medverkande organisationer och besökare, och det presenterades många konkreta exempel på hur olika organisationer har ställt om till cirkulär ekonomi.

Att få lära sig mer om cirkulär ekonomi och hur det tillämpas i olika företag var något som lockande många besökare, inte minst när Tobias Jansson, grundare av CircularEconomy.se, höll sin presentation om 2018 års trender inom cirkulär ekonomi. Exempel på trender som presenterades var bland annat ”Circular Cities”, ”Digitaliseringen som möjliggörare” och #CircularHome, som bland annat handlar om hur privatpersoner hanterar sina flöden av material i hemmet.

Tobias Jansson, CircularEconomy.se

Flera olika möbelföretag var på plats och presenterade sitt arbete med cirkulära lösningar. Peter Abrahamsson Lindeblad, Business Analyst på IKEA, höll en intressant presentation av IKEA och hur de arbetar med cirkularitet utifrån ett människo- och konsument perspektiv. Han pratade bland annat om vikten av att lyssna på och engagera konsumenten för att hitta nya lösningar.

Peter Abrahamsson Lindeblad, IKEA

Många modeföretag var på plats och vi fick presentationer av TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag, circular.fashion och Houdini Sportswear som lyfte olika perspektiv av hur man kan arbeta med cirkularitet inom modebranschen och hur man genom smart design kan lösa många miljö- och hållbarhetsfrågor.

Under dagen hölls också presentationsformen Pecha Kucha av: Digimode, Möbelbruket, Wargön Innovation, Re:textile, Cirkulära möbelflöden, Centrum för Textilåtervinning, Body & Space; DO-Tank.

Eventet avslutades med en namnstark panel och insiktsfull diskussion med Tobias Jansson från CircularEconomy.se, Birgitta Losman från Science Park Borås, Stefan Lundberg från Lundbergs Möbler, Jesper Danielsson från Houdini Sportswear och Birgitta Nilsson från Västra Götalandsregionen.

Panelsamtal

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *